Khamis, 29 November 2012

HUKUMAN HUDUD : POTONG TANGAN PENCURI





HUKUMAN HUDUD : POTONG TANGAN PENCURI BUKANNYA SATU KEZALIMAN TETAPI ITU ADALAH SATU HUKUMAN YANG SANGAT ADIL ( KERANA HUKUMAN ITU DATANGNYA DARI ALLAH S.W.T YANG BERSIFAT MAHA MENGETAHUI ).



Islam hadir dengan membawa satu penyelesaian yang serdahana dalam segenap aspek kehidupan manusia. Hukumannya bukan sahaja bersifat setimpal dengan kesalahan, tetapi ia juga mengandungi unsur pencegahan.


Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Dan orang lelaki yang mencuri, maka hukumlah dia potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab perkara yang mereka lakukan, (jug
a sebagai) satu hukuman pencegah daripada Allah. Dan ingatlah, Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Ma'idah 5: 38)

Walau bagaimanapun dengan pelaksanaan hudud, sesorang pencuri itu tidak sewenang-wenangnya akan dipotong tangannya melainkan setelah cukup syarat-syaratnya seperti kadar nilai barang curian, tersimpan di tempat yang selamat dan beberapa isu lain yang diperincikan dalam kitab-kitab fiqah.

Sekiranya masyarakat menyaksikan, seseorang yang telah sabit kesalahan mencuri dipotong tangannya di khalayak ramai, pasti tersemat perasaan gerun dalam hati mereka untuk melakukan jenayah yang sama.

Masyarakat akan boleh hidup dengan tenang dan aman daripada ancaman golongan yang "berkarier" pencuri itu.

Renungkanlah. Slmt beristrht dan slmt beramal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks